Tilbage til oversigt | |
1976 |
|
Sct. Georgsgilderne i Århus overdrog sidst på vinteren 1976 skibet "Klitta" til spejderne i Århus området. Skibet var blevet skænket til Sct. Georgsgilderne af ingenør Bæk-Mogensen. Vedtægterne for den selvejende institution "Spejderskibet Klitta" blev udarbejdet og vedtaget på den stiftende generalforsamling d. 19. maj 1976. I løbet af foråret var det endvidre lykkedes at få tilsagn om ca. 46000 kr fra Århus Kommune fra bevillingerne til beskæftigelsesarbejde for unge arbejdsløse. Det blev derfor besluttet at gå ret drastisk til værks m.h.t. restaurering, hvorfor dækket og styrehuset blev fjernet sidst i maj måned. Desværre viste det sig, at der ikke fantes arbejdsløse skibstømrere. Efter at have indhentet tilbud endte Ebeltoft Kutterværft derfor med at skulle færdiggøre Klitta. |
|
1977 |
|
Dette er nulpunktet sommeren 1977 hvor Klitta står på land i Ebeltoft, ved siden af værftet. De øverste bord er taget af. Alt "værk" er taget ud af nodderne. På billedet ses Klitta på land og trods det at der står 76 på billedet, er det taget i 1977 |
|
1978 |
|
Klitta søsættes i Ebeltoft, forår 1978, efter udskiftning af de øverste bord og de fleste lønningsstøtter. Nye dæksbjælker blev lagt i og det gamle ruf blev påsat. Vinteren 1978-1979 tilbragte vi for moring i Knebelvig. Alle materialer blev derfor fragtet ud til Klitta i en robåd. På billedet ses Klitta mens hun stadig ligger i havn. |
|
1979 |
|
Foråret 1979 flytter Klitta til Nappedam, hvor vi får bedre mulighed for at arbejde ombord på skibet. På billedet ses Klitta fortøjret i Nappedam. |
|
1980 |
|
Dette år bliver endnu et arbejdsår på Klitta hvor bla. dækket lægges, proppes og kalfatres. På billedet ses Klitta med det færdige dæk. |
|
1981 |
|
I foråret 81 fik vi påmonteret den gamle lønning. Under dæk opsættes nogle midlertidige køjer, så vi sommeren 81, kan komme på vores første langtogt til Limfjorden, som følgebåd for 1. Mols søspejdere. På billedet ses Klitta sejlende for motor med skipper og bedstmand på dæk |
|
1984 |
|
Klittas første besøg i udlandet blev et 1 måneds togt til Stockholm og retur via Gøtakanalen. På billedet ses Klitta i venteposition ved en af sluserne på Gøtakanalen. |
|
1986 |
|
Dette var året hvor vi fik sejl på den gamle skude. Under træskibsforeningens pinsestævne i Ebeltoft, bliver Klitta rigget, så vi 2. pinsedag kunne sejler hjem til Nappedam for sejl. På billedet ses Klitta for fulde sejl. |
|
1987 |
|
Den 2. august strander Klitta på Asnæs ved Kalunborg. Ingen kommer noget til, lige bortset fra medlemmernes sjæl. 10 års arbejde synes spildt på en enkelt nat. To dage senere ligge hun så tæt på land at vi kan komme ombord, og bjerge de løse dele. Masten blev fældet med en motorsav så beslagene kunne afmonteres og motoren blev løftet ud med en rendegraver. På billedet er den gamle Klitta drevet op på stranden og skruen bliver bjærget. |
|
Sagaen fotsætter med: Nye Klitta |