Klitta er hjemmehørende i Århus Træskibshavn og drives af foreningen Spejderskibet Klitta, som er en selvejende institution med det formål at skabe en spændende og lærerig spejderaktivitet for såvel DDS, KFUM og De Grønne Pigespejdere.

Det betyder, at spejdergrupper der lyster at teste deres sø-ben kan låne skibet med besætning til en masse forskellige sejladser og aktiviteter.

Foreningens medlemmer mødes hver tirsdag klokken 18 til aftensmad og klubliv. Til klubliv er der forskellige aktiviteter alt efter årstiden. I sommerhalvåret sejler vi for vores fornøjelses skyld og for til stadighed at uddanne os, så vi kan stille med en dygtig og kompetent besætning, når vi låner skibet ud.

Vinterhalvåret går med at vedligeholde skibet. Dvs. skifte tovværk, lakere, efterse motor og hvad der nu skal til for at få havnens flotteste skib.

De fleste medlemmer har trådt deres barnesko i enten DDS eller KFUM, men der er også medlemmer, der er blevet spejdere efter mødet med Klitta. Fælles for os er at vi har en generel begejstring for udeliv. Derfor laver vi også gerne andre aktiviteter som træklatring, bålmad og skiture, alt som initiativet og tiden er til det.

Vi er ca. 30 medlemmer i alderen 15 til 70. Nogle brænder for at sejle med spejdere, nogle for at lave skib og andre foretrækker en blanding af alle aktiviter. Alt efter interesse er der masser af muligheder, og jo flere vi er des bedre!

For alle medlemmerne gælder det, at de skal være over 15 år og være eller blive medlem i et af spejderkorpsene.